Temaveckan för personer med intellektuell funktionsnedsättning firas den första till den sjunde december.
Temat för årets temavecka är artikel 19 i FN:s funktionshinderkonvention: Rätt att leva självständigt och att delta i samhället.
Tidningen GP besökte dagverksamheten Flätan i Åbo
för att diskutera temat.
Vem bestämmer i ditt liv?
– Det gör jag själv. Jag kan fråga råd av personalen, men det är jag som bestämmer. Jag har sista ordet, säger Merja Ullner.
Björn ”Bjösse” Nylund kan inte tala, men visar att det är han själv som bestämmer genom att peka på sig själv.
Han bestämmer till exempel vilka kläder han ska ha på sig och vilka arbetsuppgifter han ska göra, berättar Teresa som jobbar på Flätan.
”Bjösse” sätter tummen upp för att visa att det stämmer.
.jpg)
Björn ”Bjösse” Nylund visar att han bestämmer själv.
Marcus Bergroth bestämmer också själv.
– Ibland är det lätt att bestämma själv, ibland är det svårt. Då brukar jag be om råd till exempel av mina föräldrar, säger Marcus.
Benny Talling brukar fråga råd av personalen då han tycker det är svårt att välja själv.
– Vi brukar planera tillsammans med personalen på boendet där jag bor. Vi brukar vara ense. Vi bestämmer tillsammans, säger Benny.
Marcus tycker det är viktigt att få bestämma själv.
– Om man inte får bestämma själv får man en konstig känsla, man känner sig som ett barn fast man är vuxen, säger Marcus.
Också Krister Lindfors tycker det är viktigt att få bestämma själv.
– Klart det! Inte är jag något dagisbarn mera då jag är myndig, säger Krister.

Då det är svårt att välja själv brukar Marcus Bergroth fråga råd av andra.
Vad vill du besluta om?
Marcus skulle vilja besluta att också sådana med svårigheter kan få jobb.
Han skulle själv vilja jobba inom sjöfarten.
– Jag har varit på praktik på Viking Line, och jag skulle gärna jobba där, berättar Marcus.
Men på grund av pensionssystemet har det varit svårt att få jobb.
– Jag får inte förtjäna mer än cirka 740 euro, annars minskar det på min pension, förklarar Marcus.
Benny skulle vilja kunna besluta att han inte mera behöver ha en CP-skada.
– Jag har haft den i 32 år nu och det börjar vara lite tröttsamt, säger Benny.
Merja vill bestämma om allt.
– Inom de gränser jag har förstås, tillägger hon.
– Om jag till exempel ska fara någonstans ska jag berätta till personalen att jag far, säger Merja.
Hon tycker det är bra att det finns gemensamma regler och lagar.
– Inte är jag någon ”kapinahullu”, säger Merja.
Med det menar hon att hon tycker man ska följa lagar.
– Annars skulle det bli kaos i samhället, förklarar hon.

– Jag bestämmer själv. Inte är det åtminstone min mamma som bestämmer, säger Krister Lindfors.
Riksdagen bestämmer om lagar, men det är alla finländare som väljer vem som sitter i riksdagen. Brukar du rösta i val?
– Såklart att jag röstar i val! Jag förstår mig inte alls på soffliggare, säger Merja.
Soffliggare brukar man kalla sådana som inte röstar i val.
– Jag tycker det är viktigt att rösta för då är vi med och bestämmer, säger Marcus.
Krister berättar att han alltid röstar i val.
– Jag har röstat ända sedan år 1982 då Mauno Koivisto blev vald till president, säger Krister.

–Vi ska rösta i val, det är ju därför vi har rösträtt, tycker Merja Ullner.
Benny berättar att han brukar rösta ibland.
Han önskar att politikerna skulle fatta sådana beslut som skulle göra det lättare för alla att ta sig fram.
– I vissa hus är det svårt att ta sig fram med rullstol, berättar Benny.
Är det lätt eller svårt att förstå vad politiker säger?
– Jag förstår nog vad de säger. Om jag inte förstår frågar jag personalen eller slår upp svåra ord i en ordbok, berättar Merja.
Marcus tycker det ibland är lätt att förstå vad politiker säger och ibland svårt.
– Det är svårt att förstå när det kommer till lagar. Politiker kunde förklara på ett lättare sätt så att alla kan förstå vad de menar med lagarna, tycker Marcus.
Bjösse följer noga med nyheter.
På Flätan går de dagligen igenom vad som står i den lokala dagstidningen Åbo Underrättelser.
_beskuren.jpg)
Benny Talling brukar rösta i val ibland.
Benny berättar att han brukar läsa vår lättlästa nyhetstidning LL-Bladet och tidningen 8 sidor som utkommer i Sverige.
Krister är intresserad av politik.
Han tycker att det är ganska lätt att förstå vad politikerna säger.
Han tippar att vi får en ny regering efter nästa riksdagsval.
– Antti Rinne blir säkert ny statsminister, gissar Krister.
Marcus har en hälsning till politikerna.
– Det skulle få bli bättre för oss som har det svårt. Vi lever inte hävt. Vi borde få prova på riktiga jobb och arbetsgivare ska inte vara rädda för oss. Vi är också människor, säger Marcus.
Text och foto: Matilda Hemnell
