Vad är internet?
Internet är ett nätverk som sträcker sig över hela världen.
Du kan använda internet till exempel med en dator, en smarttelefon eller en pekplatta. 
 
Vad finns det för möjligheter med internet?
På internet kan du ta reda på allt möjligt.
Du kan se på filmer, läsa nyheter och sköta ärenden.
Du kan också hålla kontakt med vänner.
Vad är bra att tänka på när man rör sig på internet? 
Internet kan göra livet lättare och roligare, men det är bra att veta vad man ska akta sig för.
Det finns så mycket information på internet att ingen kan kontrollera allting.
Därför finns där också falsk information, tro alltså inte på allt du ser eller läser.
 
Om någon är elak mot dig eller om du ser något konstigt eller hemskt ska du berätta för någon du litar på.
Det är bra att ha ett antivirusprogram, det skyddar datorn mot virus.
Vad är sociala medier? 
Sociala medier är webbplatser eller appar där vem som helst kan bli användare, till exempel Facebook, Youtube och Whatsapp.
En del sociala medier har en åldersgräns.
Vad gör man på sociala medier? 
Du kan hålla kontakt med vänner, eller hitta nya vänner.
Du kan diskutera med andra och lägga ut dina bilder och videor.
 
Vad är bra att tänka på då man är på sociala medier?
Var vänlig mot andra. Skriv inget elakt.
Lägg inte ut elaka eller pinsamma bilder.
Tro inte på allt du ser eller läser.
Klicka inte på en bild eller en länk om den verkar konstig.
Det finns virus också på sociala medier.
 
Om någon okänd skickar ett meddelande eller vill bli din vän ska du tänka efter innan du svarar.
Personen kanske ljuger om vem han eller hon är.
Ofta kan du göra inställningar för att göra det säkrare för dig.
Om det är svårt kan du be om hjälp av någon du litar på.
Får man lägga ut bilder på andra utan lov?
Om andra människor syns på dina bilder så tydligt att det är lätt att känna igen dem ska du be dem om lov först.
Tänk också efter innan du lägger ut en bild av dig själv.
Fundera om du vill att vem som helst ska kunna se den bilden.
Bilder på internet blir ofta kvar länge och det kan hända att någon annan skickar bilden vidare.
Kolla också om det syns något annat på bilden som du inte vill att andra ska se.
 
Om jag är ovan att röra mig på internet och sociala medier, och vill lära mig, vad ska jag göra då?
Ta reda på vad du ska akta dig för.
Om det känns ovant eller svårt kan du be en annan person vara med när du är på internet, till exempel någon i din familj eller din stödperson.
Om det finns en IKT-stödperson i din kommun kan du be om hjälp av honom eller henne.
Du kan också gå en kurs eller köpa en lättläst bok om internet, till exempel boken Rör dig tryggt på internet.
Den boken kan du köpa från Lärum.
 
Text: Carina Fronden
Foto: Matilda Hemnell

