Steg för Stegaren Erik Weyand har rest två gånger till Kenya för att besöka FDUV:s vänorganisation KAIH.
I Kenyas huvudstad Nairobi och Nakuru berättade han om sina erfarenheter.
Han uppmuntrade personerna han träffade att ta vara på livet och kämpa för sina drömmar.
Vi ställde några frågor till Erik Weyand om sina besök till Kenya.
Vad är ditt bästa minne från resan 2017?
Det var jättekul att åka med.
Allt var kul och maten var god.
Vad är likadant i Kenya och Finland?
Skolor.
Personer med utvecklingsstörning går i skola både i Finland och i Kenya.
Vad är olika?
Kenyanerna hälsar på en på gatan och är snälla.
Det är vänstertrafik i Kenya.
Vad är bra eller dåliga i Kenya för personer med utvecklingsstörning?
Jag tror de behöver komma mer ut i samhället, gå på bowling och träffa kompisar.
Det vore kul om de skulle få komma hit till Finland och hälsa på.
Text och foto: Elina Sagne-Ollikainen
På fotot syns förutom erfarenhetstalare Erik Weyand, KAIH:s projektkoordinator Fayel Achieng och pappan Stephen Chegae Gatahi.
Artikeln ingår i FDUV:s tidning GP 1/2018

