Temaveckan för personer med utvecklingsstörning firas 1–7.12.2017.
Årets temavecka lyfter fram rätten till ett eget hem.
Steg för Steg har gett ett uttalande om rätten till ett eget hem.
Ett eget hem, ett eget liv
Alla ska ha rätt till ett eget hem med egna möbler, med färger och saker man själv valt och med en egen säng.
Boendet för oss med utvecklingsstörning ska planeras på samma sätt som alla andras.
Vi vill ha individuella alternativ, inga institutioner.
När bostäder och nya bostadsområden planeras ska man ta oss i beaktande.
Unga och vuxna med utvecklingsstörning har rätt att bestämma var de bor, med vem de bor och hur de bor.
När unga med utvecklingsstörning flyttar hemifrånkan de behöva stöd.
Hemkommunen ska garantera en lämplig bostad och det stöd som personer behöver för att kunna bo själva.
Flytten måste alltid planeras noggrant och individuellt.
Tvångsförflyttningar ska förbjudas.
Institutioner är inga hem!
Ibland behöver vi med utvecklingsstörning stöd för att kunna bo själva.
Om vi behöver hjälp och stöd i hemmet
vill vi ha assistenter, inte vårdare.
Vi har rätt att välja var vi bor.
Vi har rätt till ett eget namn på dörren.
Planera och bygg inget utan att höra oss!

