Temaveckan för personer med utvecklingsstörning firas den 1 till den 7 december.
Temat för veckan är ”Ett eget liv, ett eget hem”.
Personer med utvecklingsstörning har rätt att bestämma hur de bor på samma sätt som andra personer.
De ska också få tillräckligt med stöd för att kunna bestämma hur de bor.
De ska också få tillräckligt med stöd för att kunna bo på egen hand om de vill.
Hur vill du bo?
Vi har frågat unga vuxna på Optima i Malm hur de vill bo.
Så här svarar de:
- Min dröm är att bo i ett radhus i Esbo. Jag skulle ha en tvårummare med öppet kök, säger John Campbell.
- Jag vill flytta! I mitt drömhem har jag sällskap av någon i samman ålder och personalen har tid med mig, säger Lotta.
- Jag vill bo ensam med en hund. Mitt hem kunde vara i Eira eller i Kasberget, säger Isa Moisio.
- I framtiden vill jag bo i en stor etta eller en tvårummare ett stycke från var jag bor just nu, säger Kari Lautjärvi.
- Jag vill bo kvar där jag bor nu, i Bobäck, säger Carl Sergelius.
