FDUV ordnar kurser i flyttningsförberedelse.
Tidigare har vi ordnat kurserna endast i södra Finland.
Nu ordnar vi dem också i Österbotten.
Vad är en kurs i flyttningsförberedelse?
En kurs i flyttningsförberedelse ger hjälp och stöd till alla som påverkas av en flytt.
Att flytta till ett eget hem är en stor förändring i livet.
Att flytta till ett eget hem är en del av att bli självständig.
På flyttningsförberedelsen får du hjälp att planera hur och var du ska bo.
Det är lättare att flytta om du varit med på flyttningsförberedelse.
För vem är kursen?
Kursen riktar sig till dig som ska flytta.
Det är bra om du deltar i flyttningsförberedelsen i god tid innan du flyttar.
Det spelar ingen roll hur gammal du är.
Kursen riktar sig också till din familj.
Den personal som kommer att ge stöd i ditt nya hem är också med.
Vad gör man på kursen?
På kursen får du träffa andra som också tänker flytta.
Vi pratar om hur det är att flytta.
Vi ordnar studiebesök till olika ställen där man kan bo.
Det ordnas också träffar för din familj.
På dem får din familj träffa andra i samma situation.
Din socialarbetare är med och planerar flytten.
Är du intresserad?
Kontakta oss på FDUV om du är intresserad av att delta i en kurs.
Ta kontakt antingen med Susanne Tuure i Österbotten eller Elina Sagne-Ollikainen i södra Finland.
Kontaktuppgfiter:
Susanne Tuure: susanne.tuure@fduv.fi, 0400 600 676
