Rätten till jämlikt lärande förverkligas ändå inte alltid i praktiken. Det kan vara svårt att få gå i närskolan, undervisningen sker i separata klasser och studier på andra stadiet hakar upp sig på grund av brist på alternativ och stöd.
Vårt nuvarande utbildningssystem leder inte till arbetsliv, isolerar unga med funktionsnedsättning och uppmuntrar dem att bli pensionärer före 20-års åldern. Har vi råd att underhålla ett system som utbildar unga med funktionsnedsättning till pensionärer? Kan vi i stället utveckla inkusion och hjälpa ungdomarna att förverkliga sina drömmar?
FDUV deltar inför kommunalvalet i en kampanj om rätten att få undervisning inom det allmänna utbildningssystemet jämlikt med andra. Målet med kampanjen Mål 24 – med eller utanför? är att lyfta fram rätten att få gå i vanlig skola tillsammans med andra barn och rätten att också efter grundskolan få växa till sin fulla potential.
Barn med funktionsnedsättning ska få gå i skola på ett inkluderat sätt, men anpassat till sina behov. Via inklusion i skolan får elever med funktionsnedsättning lära sig att de är en del av gänget på alla livsområden. Skolinklusion skapar också förståelse för olikheter och är positivt för hela skolan.
Kampanjen lyfter även fram alla ungdomars rätt till bra utbildning och arbete eller meningsfull sysselsättning. Alla har rätt att växa till sin fulla potential. Rätten till lika möjligheter fortsätter också efter grundskolan. Vem vill bli pensionär som 16-åring?
Kom och diskutera inklusion i skolan med riksdagsledamöter i Lilla parlamentets medborgarinfo tisdagen den 28.2 kl. 12-14.
Mera information
- om kampanjen Mål 24 - Med eller utanför?
- videon om inklusion på FDUV:s youtube-kanal
- FDUV:s hela kommunalvalsprogram
#mal24 #medellerutanfor #fnkonventionen #kommunalval2017